Att undervisa en grupp elever tillsammans

Tänk vilken kraft det finns i att en människa kan leda många i lärandet

Tänk vilken känsla det är när någon har något spännande att berätta och en hel grupp är nyfikna och kan tillsammans få ställa frågor och grilla personen i fråga.

I skolans värld har många lärare övat upp sin förmåga att fånga en grupps uppmärksamhet och få alla delaktiga men ändå behålla ledarskapet så att gruppen ägnar sig åt att förstå mer om det som behövs. Tyvärr har många fantastiska lärarprestationer glömts bort då detta sätt att undervisa har fått ett underligt vanrykte men kanske fungerar vi så att vi kommer ihåg de gånger då läraren var dåligt förberedd, lade sig på fel nivå eller var oengagerad. Frågar man om positiva skolupplevelser så är det nästan alltid den här formen av undervisning som personen kommer ihåg.

Johan Kant (se nedan) har i sin blogg diskuterat sin ”seminarieundervisning” och lyft fram att i Kina har genomgångar i matematik lett till förbättrade resultat och jag vill att vi lärare ska fortsätta att inspirera varandra med hur denna fina undervisningsform kan göras riktigt bra. Hur detta sätt att undervisa kan användas i många situationer och hur det går att skapa stor variation men ändå använda denna lektionsform. Detta sätt att lära ut behöver inte stå i motsats till grupparbeten och individuellt kunskapssökande utan kan egentligen stärka dessa undervisningsformer då det skapar motivation inför grupparbeten och gör trösklarna mindre för individens egna arbete med att förstå.

Själv använder jag en variant som jag kallar att ”Diskutera kring en demonstration” som inte är något nytt eget utan en variant av det jag stött på hos flera lärare och kollegor.  Ett exempel är från en lektion i ”Teknikutveckling och Företagande” där jag ville få eleverna att tänka till kring vad som är viktigt när man kommer med en ny produkt. Jag ville få eleverna att fundera kring.

  1. Hur man skyddar sin nya produkt från att bli härmad.
  2. Vikten av att veta vad som är nytt och bra med sin egen produkt
  3. Olika sätt att lansera, marknadsföra och sälja en ny produkt

Det erbjöd sig, som faktiskt ganska ofta, en extra möjlighet att väcka deras intresse då jag lyckats få tag på en iPad (en smidig touchscreen dator från Apple) och i den här teknikklassen har man väldigt olika åsikt om det här är en bra produkt eller inte men i stort sett ingen är ointresserad av att diskutera fördelar och nackdelar. Upplägget var att tydliggöra frågeställningarna, få eleverna att skriva ner dem och därmed få en beredskap för ny information. Demonstrationen fick sen upp intresset och det dök upp mängder av frågor och åsikter där jag som lärare arbetar med att belysa många fördelar och nackdelar med hjälp av det eleverna säger. Slutligen kunde de få en individuell uppgift att formulera sig kring de tre frågorna ovan för att befästa kunskapen.

Uppdatering: Läraren som ledare och en undervisning som utnyttjar gruppens kraft är ett riktigt framgångs recept och jag kan inte annat än att tycka om det Björklund för fram i Dags för läraren att åter ta plats i skolans kateder trots att han provocerar i ordvalet.

Referenser:

http://johankant.wordpress.com/2010/05/23/japansk-metod-lyfter-matteeleverna/

http://johankant.wordpress.com/2010/05/27/intervju-med-selma/

Presentation av iPad

Annonser

Om janlenander

56 årig gymnasielärare i matematik, fysik och teknik med bakgrund som civilingenjör och arbete på Patentverket, Ericsson och Choicebridge. Två gulliga döttrar och en härlig hustru.
Det här inlägget postades i Uncategorized, Undervisningsform. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Att undervisa en grupp elever tillsammans

  1. Ping: Strukturerad lärarledd undervisning | Jan Lenander – Lärare är bra att ha, blogg

  2. Ping: Alla elever är lika unika | Jan Lenander – Lärare är bra att ha, blogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s