Professionalisering genom att brinna för uppdraget

Jag läser igenom skollagen och slutsatsen är att vi är oerhört långt ifrån att uppfylla den och funderar kring vilken slutsats vi lärare ska dra av det. I inlägget Svällande arbetsbörda är arbetsgivarens ansvar diskuteras tankegången att vi lärare inte behöver känna något som helst dåligt samvete för det. Förstärkt skolinspektion, förtydligade läroplaner och en skollag som har som huvudpunkt att skolorna ska känna till sina prestationer visar att skolan ska bedriva modernt kvalitetsarbete. Att mäta kommer att vara en del av skolans vardag, viktigt för alla oss som arbetar i den.

Det är nog en hel del av oss som kan känna en del obehag inför den framtiden. Uttrycket ”What Gets Measured Gets Done” är i och för sig ofta sant men erfarenheter från andra områden visar att mätningar skapar mycket fokus på några saker och andra saker som är viktigare kan bli lidande. Oron för att  elevprestationer ska mätas för snävt och att skolans fokus ska bli smalt är befogad. De mest framgångsrika företagen i världen kombinerar dock omfattande mätningar med en stark vision och det är ett recept som lyckas. Här har vi som verkar i skolan en viktig roll. Smaka på följande ord ur skollagen ”Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling”. Först tyckte jag de kändes lite torra men sen så plötsligt kände jag en känsla av jubel inom mig. Det här vill jag, det här en vision som jag vill ha.

Det går att brinna för uppdraget, leva visionen i sin vardag och då är mätningarna vi gör våra redskap för att lyckas komma ett steg närmare visionen varje dag.

Läkarna har sin ”Hippokrates ed” och jag lovar att det är många av dem som hämtar mängder av kraft ur den när detaljregleringar och effektivitetskrav sköljer över dem. Det finns ett sätt att höja blicken och åstadkomma mer och utan att motsätta sig noggrannhet och effektivitet så går det att lägga till de där ytterligare värdena som också behövs. Det är ett sådant här beteende som professionaliserar ett yrke och det är visioner som ger status åt ett yrke. Dan Pink berättar om motivation och de långsiktiga belöningarna som behövs för att lyckas i kreativa yrken och vi lärare har alla möjligheten att välja hur långsiktigt vi arbetar. I föredraget What teachers make kan vi höra vilka belöningar vi kan uppnå om vi  låter vårt engagemang driva oss mot visionen vi har. Det är klart att lönen spelar roll men det är annat vi ska börja med. En professionalisering av läraryrket kan inte innehålla ett smalt ekonomiskt fokus utan istället ska vi ha en rejäl trygghet i att vi har världen viktigaste yrke.

Vi lärare kan brinna för vårt uppdrag och göra förändringarna av skolan till något starkt och bra.

Om janlenander

56 årig gymnasielärare i matematik, fysik och teknik med bakgrund som civilingenjör och arbete på Patentverket, Ericsson och Choicebridge. Två gulliga döttrar och en härlig hustru.
Det här inlägget postades i skolutveckling. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Professionalisering genom att brinna för uppdraget

  1. Ett härligt inlägg, Jan! Varenda unge borde stöta på åtminstone en eldsjäl under sin skoltid.

    Jag är riktigt imponerad av den nya skollagen. Tycker inte jag kunde ha skrivit den bättre själv.🙂

    • Jan Lenander skriver:

      Den nya skollagen är inspirerande men den har två svagheter:

      1. Den har mål som inte kommer att uppnås helt och hållet
      2. Den har mätningar och uppföljning som kräver en engagerad lärarkår för att inte det som inte mäts ska bli lidande.

      Det här inläggets syfte var att uppmana oss lärare att se till att skollagen blir det bra redskap det kan bli. Tänker vi långsiktigt så vinner yrket på det.

  2. Jan, målen är i stort sett desamma som de tidigare. Däremot är det tydligare vad som är vems bord. Vad ligger på rektor, vad på kommunen och vad på staten. Det gör det bra mycket lättare att utkräva ansvar när något går snett.

    Hur tycker du att vi ska göra för att optimera skollagen?

    • Jan Lenander skriver:

      Framför allt ska vi inse att själva ansvaret för att uppfylla skollagen inte ligger på oss. Vi har bara ett arbetstagaransvar mot uppdraget. Lyfter någon något nytt ansvarsområde så kan vi alltid hävda att grunduppdraget att möta den stora mängden av elever på ett bra sätt är lika kraftfullt skyddat i skollagen.

      Därutöver har vi en myndighetsroll kring betyg och bedömningar och krav på oss att ägna oss åt eget kvalitetsarbete. Både dessa ansvar erbjuder mycket möjligheter att jag vill framför allt lyfta fram kvalitetsarbetet. Här ska vi inte tillåta några write-only dokument utan bara genomföra de mätningar etc. som har stor möjlighet att låta oss förbättra vårt arbetssätt. Den sortens fokuserade metod är en grundbult i modernt kvalitetsarbete.

  3. Ping: Glädjen i uppdraget, 2011! | Jan Lenander – Lärare är bra att ha, blogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s