Lös skolproblem

I kaos i trean av Morrica finns lite av den vanliga pajkastningen, när vi upptäcker något som inte fungerar i skolan men sen tar det fart med en diskussion om hur ska vi agera när undervisningen krackelerar och eleverna hamnar i kläm. Plötsligt kände jag ilskan bubbla i mig över handlingsförlamningen och Svarte Petter spelandet som uppstår när något inte fungerar och jag skrev Skolan måste ha elevfokus på Newsmill. Vi är medvetna om problem i skolan men det ska generaliseras så att vi missar allt som är bra, det ska tas stora grepp så vardagsproblemen glöms bort. Nu är det dags att göra något konkret och jaga tills vi hittar den som kan göra något.

I Det är lärarnas fel – var ska det sluta, uppdaterad så  finns det en frejdig diskussion kring hur töntigt det blir med generella slutsatser om vad alla lärare ska göra. Det är lärarnas fel serien är en självklar referens. Det är dags att vara medvetna om att problemen finns i så få klasser men att skolan är för mesig i att åtgärda de som finns. Skolan måste åtgärda när läraren inte räcker till. Jag behöver också en bild och Vatten ger mig det jag behöver skulle vi ta ett pedagogiskt samtal om skolan så skulle vi förstås se att skolans problem handlar om en liten andel undervisning som misslyckas men att skolan är för handfallen att lösa dessa situationer. Precis som att vatten urholkar stenen kan ett ständigt fokus på just dessa problemsituationer vända skolan rätt. Metabolisms inlägg Har läst: Hur länge ska det gå att skylla på lärarna har en bild på syndabockar och jag föreslår att vi skippar dem och går direkt på att lösa konkreta situationer.

Om janlenander

56 årig gymnasielärare i matematik, fysik och teknik med bakgrund som civilingenjör och arbete på Patentverket, Ericsson och Choicebridge. Två gulliga döttrar och en härlig hustru.
Det här inlägget postades i skolutveckling. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Lös skolproblem

  1. Du har flera poänger och som vanligt tycker jag om att du lyfter fram det som är bra i skolan, är optimist när det gäller lösningar på problemen och utan att för den delen väja för att ta fighten.

    • janlenander skriver:

      Ja, vi behöver titta framåt och tillsammans bygger bloggar och andra diskussioner en bättre skola. Dina tankar, samtal om skolan och våra vardagliga problem och funderingar är ett fint komplement till mina idéer. Jag vill att vi lärare ska sticka ut hakan mer så att skolproblem inte får gå förbi osedda och att vi tar en tuffare attityd till det som går snett och ser det som oacceptabelt men som balans till detta behövs ett lugnt vardagsarbete med ständiga förbättringar och viktiga inkännande möten med varje individ. Vi har redan så oerhört mycket som är bra och värt att bygga vidare på.

  2. Plura skriver:

    Osedd, sa Bull!

    Läs gärna mina reflexioner på dagens avsnitt av Klass 9A.

    http://pluraword.blogspot.com/2011/02/osedd-klass-9a.html#comments

  3. Ping: Lärarledarskapet och Superpedagogen « Välkommen till verkligheten

  4. Många skolproblem tror jag faktiskt blir lösta med de nya styrdokumenten, men lärarnas arbetsbörda och ständiga tidsbrist hör tyvärr inte till dem.

    • Jan Lenander skriver:

      Jag tror att serien de nya styrdokumenten, uppföljning av lärarens viktigaste uppdrag och genomtänkta åtgärder för att förbättra uppdraget kan vara något som börjar lösa upp knutarna kring tidsbristen och de problemen också.

      Det är inget som sker omedelbart och det är inget som sker utan kamp på mängder av andra områden men bra uppföljning har jag sett åstadkomma underverk. Det har skett som en del av hårt arbete och det har behövts åstadkommas saker när det gäller resurser och ökad autonomi men framför allt kring ledningsstruktur och tydlighet kring mål och prioriteringar.

  5. Jan Lenander skriver:

    Ny lag ska ge lärare mod att slå larm en motsvarighet till Lex Sarah vore härligt.

Kommentera

