Kvalitet handlar om målen och det viktigaste

ska vi ta en liten fundering kring hur vi gör ....Väldigt mycket av den dokumentation vi har i svensk skola handlar om det som redan gått fel. Lärare blir rent desperata över att de måste skriva mängder av långa åtgärdsprogram där de redan vet om situationen kommer att lösa sig eller om ett elevmisslyckande är på gång. När kvalitet var något nytt för svenska företag var det flera av dem som satte sig och gjorde enorma utredningar och dokumentation kring allt som kunde kunde gå snett.

”Ifall budgeten är överskriden, utvecklingsinsatsen inte har någon positiv affärspotential och de som arbetar med projektet lämnar det …..”

Tänk vilken kraft det finns i att en människa kan leda många i lärandetGanska meningslöst att ägna sig åt att fundera igenom vad man ska göra när det redan gått åt he..e. En viktig del av allt det som lärs ut numera kring kvalitet handlar om att fokusera sina insatser mot det som ger störst effekt, fokusera mot de mål och visioner företaget, organisationen har.

Modern kvalitet bör fokusera på hur vi uppnår de för oss viktigaste målen.

Ugglor som symbol för kunskap, klokhet och förnuft.

Kunskap är skönt

Jag hade en kort diskussion med en rektor kring målet från skollagen att ”Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling” och vad som är viktigast, detta eller att ge särskilt stöd. Rektorn hävdade att eftersom särskilt stöd nämns på fler ställen i skollagen var det viktigare men så fungerar inte våra lagar. Det som nämns endast en gång är ett oeftergivligt krav ändå och inte något med annan prioritet. Sen förtydligas det att särskilt stöd handlar om extra resurser, på vilka sätt särskilt stöd kan ges, för vilka det ska ges etc. etc. men detta gör det bara ännu mer tydligt att det inte bara handlar om en omprioritering. Skolan ska inte skaffa sig ursäkter för att missköta någon del av sitt uppdrag, den ska skaffa sig metoder och resurser för att lyckas.

Skolans mål är svåruppnåeliga och Skolinspektionen har en tendens att vara snällare mot den som försökt mycket när det sen går åt pipan. Detta är dock ett helt felaktigt synsätt. Mycket ansträngningar som ändå misslyckas låter oprofessionellt. Det som borde vara fokus är att risken för att samma sak ska inträffa igen har gjorts ytterligt liten. Åtgärdsprogram ska vara korta kärnfulla dokument kring vilka åtgärder som redan vidtagits så att alla ska känna sig trygga med att situationen löser sig. När Skolinspektionen kommer ska skolan visa vilka situationer de lyckats lösa, vilka verkningslösa åtgårder de satt in när de misslyckas kan de lika gärna glömma.

Det synsättet bör genomsyra all dokumentation, vi ska dokumentera det som har tydlig positiv effekt på det vi försöker åstadkomma och då ska vi också komma ihåg att Lärare prioriterar olika är det som ger skolan kraft. En lärare bör dokumentera mycket av det eleverna gjort varje lektion för att kunna ge bekräftande och personlig återkoppling med täta mellanrum medan en annan fokusera på uppnådda betygskriterier. En ska dokumentera genomgånget kunskapsstoff och undervisningsmetoder för att öka variationen i sin undervisning medan en annan ska fokusera på några elevers kunskapsutveckling så att det går att ligga tätt intill i elevernas kunskapsutveckling.

Annonser

Om janlenander

56 årig gymnasielärare i matematik, fysik och teknik med bakgrund som civilingenjör och arbete på Patentverket, Ericsson och Choicebridge. Två gulliga döttrar och en härlig hustru.
Det här inlägget postades i skolutveckling. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Kvalitet handlar om målen och det viktigaste

  1. Ping: Riktig kvalitet = fokus innehåll !!! « Jans Syrliga KaramelLer

  2. Ping: Låta lärare vara Lärare? « Välkommen till verkligheten

  3. Plura skriver:

    Rektorn du pratade med har nog inte riktigt alla hästar hemma. De viktigaste styrprinciperna i skollagen är att skolan ska mål- och resultatstyrd utifrån de nationella målen i skollagen och andra viktiga styrdokument som läroplaner, kursplaner och ämnesplaner.

    Den andra styrprincipen är att systematiskt kvalitetarbete är det som ska öka måluppfyllelsen.

    Så allt dokumentionsarbete ska ligga i fas med vad som uppnåtts och inte uppnåtts utifrån ställda mål. Både för det pedagogiska arbetet i läroplanens huvudmoment som elevens kunskapsmål.

    Hur svårt kan det va?

    Samtidigt är väl all mänsklig aktivitet tyvärr behäftad med att det ibland tokar till sig. Då måste man korrigera och helst dokumenter vad man åtgärdat för att dra lärdom för framtiden.

    • janlenander skriver:

      Min poäng är att den onämnda rektorn symboliserar något som är allmänt utbrett inom skolans värld. Något man kan möta hos skolledare, föreläsare och forskare. För mig som har en bakgrund inom ett industriföretag känns det du säger självklart men jag känner att det hos duktiga och intelligenta kollegor ändå kan låta som blablabla för att de är så ovana vid uttryckssättet.

      Du får det här att låta lätt men det vara svåra koncept när vi skulle introducera det och det finns fortfarande stora svårigheter hos industriföretag när man styr mot många mål samtidigt. Precis det som krävs av skolan.

      • Plura skriver:

        Nej, det krävs inte många mål samtidigt. Det är vitt spridd chimär. Som jag lär ut och som används av dem som vet hur man styr mot mål.

        Lägg ribban på de övergripande målen på 3, 5 och 7 års sikt. Prioritera 3 – 5 mål som är viktiga här och nu på ett års sikt.

        Ingen kan skjuta er för det och hur svårt kan det vara?

  4. Jan, jag laddar upp för ett dokumentationsinlägg. Den nivå av dokumentation som krävs av oss idag är inte förenlig med att väl uppfört uppdrag.

    • Plura skriver:

      Hur menar du Helena?

    • janlenander skriver:

      Jag håller med dig och hävdar dessutom att när vi inte orkar med en uppgift pga för mycket inbakat i uppdraget så ska någon dessutom straffa oss med ett dåligt samvete dokument beställt av någon som vill hålla sin egen rygg fri.

      Ser fram emot ditt inlägg Helena, ska gå och titta efter det nu.

  5. Kenth Sundlöf skriver:

    Skolinspektionen är väl inte ute efter att hitta positiva effekter av arbetet på en skola? Det är åtminstone min erfarenhet att de inte är ett dugg intresserade av vad som fungerar.

    Varför skulle de då vilja se vilka situationer en skola lyckats lösa?

    Kanske är jag bara en cyniker när det kommer till kvalitetsarbete, men titta på alla klasskonferenser där endast problem lyfts till ytan. Missförstå mig rätt, det är viktigt att se vad som inte fungerar hos en erövrare så man kan rätta till något som behöver rättas till. Dock tycker jag att det är ännu viktigare att titta på vad erövrarna faktiskt är bra på hur hur fina sidor de har. Därför har vi startat alternativa klasskonferenser där vi hjälps åt att bygga en databas vars syfte är att samla erövrarnas goda egenskaper, intressen och vad de är bra på.

    • janlenander skriver:

      Kvalitetsarbete har sedan länge varit mycket problemfokuserat och väldigt mycket av teoribygget har också detta fokus. Detta är en kritik av kvalitet som fortfarande har mycket bärighet. Sedan finns det förstås arbeta som har gjorts kring utnyttjande av ”best practice” och att samla ihop det som sporrar till ett fokus på förbättringar och det som ökar vår motivation. Projektet du talar om känns oerhört positivt för jag tycker att vi har fått ett alldeles för ensidigt fokus på det negativa i skolan och vi har fått försämringar som resultat av någon snabbfixarlösning vars konsekvenser inte var genomtänkta. Det här är en av anledningarna till att jag är aktiv på skollyftet.se, ett brett anslag i debatten men hela tiden med den positiva vinklingen på alla frågeställningar.

      • Plura skriver:

        Jan, du har en svart syn på det här med systematiskt kvalitetsarbete som jag inte delar. Att du har dåliga erfarenheter från tidigare liv ska inte spilla över. Jag har i mina utvärderingar av företag i din hemtrakt verkligen sätt att detta fungerar i verkligheten. Att skolan ligger 20 år efter den privata sektorn är en annan sak.

        Dags att kavla upp ärmarna och sluta gnälla. Sedan tre månader är en av styrprinciperna att skolan ska använda systematiskt kvalitetsarbete för att öka måluppfyllelsen i de nationella målen.

        • janlenander skriver:

          Nej jag anser att systematiskt kvalitetsarbete är det enda vettiga sättet att arbeta och ser det alltså som något ljust och fint.

          Jag har en svart syn på de misstag som görs vid kvalitetsarbete. Det finns stöd för att komplettera det problemorienterade synsättet härliga visioner och samarbete till den optimala visionen. Det finns stöd för att kvalitetsarbete ska fokuseras så att dokumentationen stödjer de viktigaste målen och aldrig görs i onödan.

    • Plura skriver:

      Ursäkta ett tag. Skolinspektionen har inte uppdraget att hitta positiva effekter utan har två klara uppdrag.

      För det första tillsyn som innebär att skolan uppfyller ställda krav i styrdokumenten. Av eller på. Är det av, innebär det en brist och lagöverträdelse som ska rättas till. Hur svår kan det vara?

      För det andra, kvalitetsgranskning. En granskning av ett speciellt område för att se om skolan inom det området uppfyller målen i styrdokeument. Hur svårt är det? Ett uppdrag skolan har haft i 20 år.

      • janlenander skriver:

        Jag är positiv till Skolinspektionen och att de arbetar renodlat problemorienterat med de två uppdrag du specificerar. Det perspektivet är avgörande för att vår skolmarknad ska fungera och jag tror på myndigheter med tydligt fokus.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s