Videos om TCP/IP internet …..

Lite slumpartat så gjorde jag ett kort inlägg enligt nedan:

Som kommentar till detta inlägg ska du lägga dit en riktigt bra länk till en video som beskriver något om hur det fungerar.

och insåg att det väckte så många spännande tankar att det kunde bli ett minst sagt fullångt inlägg jämfört med de vanliga här. Det ska bara växa till sig etappvis inspirerat av kommentarerna jag får.

Jag tror att alla lärare borde veta något om TCP/IP för här finns kärnan i internet. Det är inte någon dator, inte ens en DNS-server, det är ett sätt att kommunicera som fungerar för alla med alla. Det betyder att här har vi kärnan för det moderna kunskapssamhälle som växer fram. Att veta kring vilket nav informationen snurrar innebär förståelse av kunskapens trender. Vi behöver videor för att visa detta. Videor blir en allt viktigare del av kunskapstillväxten kring detta nav.

Videor kommer att bli en allt viktigare del av undervisningen. Det fanns ju filmprojektorer och inspelade TV-program även för rätt länge sedan men det var så mycket runt omkring att ofta kunde en hel lektion gå åt för något som skulle visas. Nu ska man kunna välja lämplig video utifrån elevernas önskemål och ibland kunna ha med de rejält mycket i själva uppletandet av en lämplig video. Den här frågan var egentligen tänkt som något som skulle stimulera elevernas kunskapsjakt och få dem att leta upp några bra videosnuttar att titta på tillsammans men den tankspridde läraren la frågan i fel blogg.

Det finns numera fantastiskt mycket spännande för att stärka innehållet i nästan alla ämnen och jag gör här nedan lite reklam för TED.com som producerar mängder av tankeväckande saker från människor som är framstående inom vitt skilda områden.

eller jag som är oerhört förtjust i att tala om the multitasking generation kan ju behöva en motpol i form av Monotasking istället för multitasking.

Det här inlägget började med ett misstag där jag lade upp ett inlägg i denna blogg som bara skulle funnits som ett inlägg i en blogg som stöd för elevernas kurs i Datorkommunikation.

Räddningsoperation

Räddningsoperation

Besök gärna inlägget och se vilka videor eleverna föreslog i sin kommentarer. Innan jag hann ta bort det hade jag fått en spännande kommentar och jag kände att slumpen hade uppenbarat en kreativ möjlighet. Kommentarerna här har gett mig härliga möjligheter att hitta spännande saker för mina lektioner i datorkommunikation.

Det här ledde också in på att bredda diskussionen till det utvidgade lärarkollegiet och alla de fina möjligheter vi får till samarbete med just de som kan bidra mest till att förädla ens tankar. Jag har ju en bakgrund i att ha arbetat med innovation och jag pekar att moderna idéer bygger vidare på så mycket att de behöver en miljö av människor som är intresserade av nya idéer och ger både negativa kritik och positiva förslag. Brainstorming idén om att bara komma med positiva vidareutvecklingar, nya förslag är en mycket bra utgångspunkt men sen när idén ska göras riktigt livskraftig så behövs de som kan såga den rejält också, då behövs de som på ett knivskarpt sätt kan peka ut dess svagheter. Ingen modern idé är bra från början. 😉

IT kommer att revolutionera hur lärare arbetar, det finns ett ofantligt behov av att spara tid och det kommer leda till avgörande mycket användning av den informationsmarknad som erbjuds. Fler och fler lärare kommer få en större och större andel av sitt uppdrag som stigfinnare i en helt ny verklighet.

Maths Göthe har en spännande blogg Maths hörna där tankar inspirerade av hans arbete med små barn blandas med tankar från hans specialintresse GNU/Linux/öppna system. Fredriks blogg blandar frågeställningar kring demokrati och sina ämnen samhällskunskap och religion, med ett stort intresse för öppna lärplattformar (Moodle) och nya användningar av internet. Tysta tankar tar i Slaget om kreativiteten och öppnar upp en parallell tankegång kring media och kreativitet. FB gruppen IKT – Möjligheter och utmaningar är nästan dedikerad till diskussioner av detta slag.
Om janlenander

56 årig gymnasielärare i matematik, fysik och teknik med bakgrund som civilingenjör och arbete på Patentverket, Ericsson och Choicebridge. Två gulliga döttrar och en härlig hustru.
Det här inlägget postades i skolutveckling. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Videos om TCP/IP internet …..

  1. Maths skriver:

    Måste det vara en video? Och hur avancerat ska det vara? Måste det vara på svenska?

    Sedan är det frågan om du kan förklara TCP och IP utan att sätta in det i ett sammanhang. Så vida du inte bara ska förklara just den lilla biten. Annars rekommenderar jag att du behandlar hela OSI modellen.

    När det gäller video så kan du söka ”OSI model” på Youtube. Har inte titta på något av dom eftersom jag själv läst mig till det kan tror mig kunna.

    • janlenander skriver:

      Spännande svar! Jag ska vidareutveckla tre olika tankar inspirerad av detta: elever och internet, hur lär man sig om datorkommunikation samt kreativa möjligheter man råkar på. Får se om jag får ytterligare kommentarer innan dess.

      • Maths skriver:

        Vad är syftet med att du vill ha en film om TCP/IP? Vad tänker du göra?

      • janlenander skriver:

        När jag skrev inlägget hade jag väldigt lite uppfattning om syftet. Jag visste att TCP/IP var en central del i kursen datorkommunikation som jag undervisar i nu och att det är så svårt att jag behöver många hjälpmedel för att få med eleverna. I processen som följt har jag lärt mig er om de olika syften jag har.

        1 Det ska vara ett roligt sätt för eleverna att förstå svåra begrepp och helheter i vad som händer.
        2, Det ska vara ett sätt att få didaktiska tips. Hur undervisar andra?
        3. Det ska vara ett sätt för eleverna att möta bilder av hur de saker som får internet att fungera ser ut.

  2. Jan,

    Tror denna film kan vara till nytta:

    Fredrik

  3. Ping: Video som modern metod att nå ut « Hållbara Kungälv – gymnasieblogg

  4. Jan,

    Jag tror också att alla lärare behöver viss kännedom om TCP/IP. Det är en central del av att förstå hur Internet faktiskt fungerar. Utöver det tror jag att vi behöver lägga ett flertal andra persp. också på Internet för att eleverna ska vara väl förberedda på att möta framtiden. Här är ett exempel som jag funderar en del över som lärare i SO-ämnena:

    Fredrik

  5. Ping: En reflektion om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och IKT i #skolan | Fredriks blogg

  6. Ping: Euro krisen och Fiskala stupet | Fredriks blogg

Kommentera

