Roligt i skolan

Vi vill att eleverna ska vara nöjda med sin skola och tycka att den är rolig, intressant, spännande och trygg. Alla har vi minnen från någon demonstration, några tankeväckande frågor eller något annat vi tyckte var skoj. Vi minns ett grupparbete då vi skrattade mycket, en tävling som inspirerade eller ”roliga timmen. Fast just roliga timmen kan vara lite motstridigt för en del av oss. ”Rita gissa spring” var inte lika roligt 20e gången även om några klasskamrater ville göra det.

Människan är den mest långsiktiga varelsen, den som kan sträva längst tid mot ett mål långt framåt i tiden. Vi är bra på att klara av en fördröjd belöning och det finns till och med undersökningar på att ifall vi ges morötter för att klara av en sak så kan det vara hämmande för vår förmåga att ta oss an breda, komplexa och kreativa uppgifter. Lyssna på Dan Pink här. Väldigt många arbetsuppgifter genomförs bäst om de utförs på grund av att de leder till något långsiktigt positivt. De har ett bra syfte, de leder till utökad framtida frihet eller möjlighet att själva förstå och kontrollera sin tillvaro. Sätter man upp målet att den enskilda situationen ska vara rolig går man stick i stäv med den långsiktigheten.

Det finns en stor glädje för eleven i att ta sig över trösklar, klara något svårt och uppnå något nytt. Detta är en lärdom eleven behöver skaffa sig. Eleven behöver lära sig att välja fördröjda belöningar, de är så mycket bättre än omedelbar behovstillfredställelse.

Det här handlar inte om någon Kalvinism där bara man gör nyttiga saker så får man sin belöning i himlen och glädjen för stunden är av ondo. Det handlar om vilka mål har vi och vilka känslor vill vi skapa. Då ska känslan av roligt kanske ofta sparas tills den kommer naturligt. Det är kanske att skapa känslor av nyfikenhet, utmaning och att jag kan få nytta av detta, som är det vi ska börja med i mötet med eleven. Då följs detta av intresse och glädje i det eleven gör.

Det finns också de som driver tanken om att framtiden kräver mer av snabba insatser och flexibilitet och att det skulle kräva mindre av fördröjd belöning. Jag hävdar att för att vara snabb och flexibel krävs en lång förberedelse med de kunskaper som skulle kunna komma till pass. De mest ”spontana” talen har varit de mest väl förberedda.

Boken Seven Myths about Education börjar få rejäl spridning och den tar rejält tag i några populära felaktiga synsätt. Följande blogginlägg: Which ideas are damaging education?är en introduktion, översikt till boken. Här tänkte jag nöja mig med kapitel 2, som handlar om myten att lärarledd undervisning skulle vara passiv. Det är en för mig oerhört svårförståelig myt, alla riktigt spännande och roliga lektioner jag varit med på har varit haft ett genuint och kraftfullt ledarskap som inspirerat och aktiverat alla. Det är inga fega lärare som lyckats skapa riktig glädje i mig. Speglar vi tankarna om fördröjd belöning i det här med ledarskap så inser vi förstås att eleverna inte har en chans att på egen hand förstå vad som ligger i andra änden av något för dem nytt område. Det är en av ledarskapets funktioner.

En artikel av Lars Pålsson Syll ”Skolan som en god annorlundahet” inspirerar till ännu ett perspektiv på rolig skola. Det handlar om skolans förmåga att erbjuda något annat än fritiden. Fastna inte i artikelns diskussioner om jämlikhet, huvudpoängen om att erbjuda något extra är giltigt även om målet är bästa möjliga skola åt alla. En bra skola en skola som långsiktigt lyckas få elever att tycka att det är roligt den måste lyckas erbjuda eleverna tillräckligt mycket nytt och annorlunda.

Annonser

Om janlenander

56 årig gymnasielärare i matematik, fysik och teknik med bakgrund som civilingenjör och arbete på Patentverket, Ericsson och Choicebridge. Två gulliga döttrar och en härlig hustru.
Det här inlägget postades i skolutveckling. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Roligt i skolan

  1. Jan Sjunnesson skriver:

    Tack för detta Janne. En ung engelsk lärare har avslöjat de progressiva myterna i liknande stil

    http://thewingtoheaven.wordpress.com/2013/06/11/seven-myths-about-education-introduction/

    Janne Sj

  2. Ping: Eldsjäl del 2 - Välkommen till verkligheten

  3. Javisst är det en myt, men det finns många som gått i den typ av skola som jag gick i och utgår från sina egna erfarenheter. Det fanns inte mycket som var inspirerande i den. Jag utgår från min egen yrkesverksamhet och gör andra kopplingar. Lärarledd undervisning behöver inte vara passiv men kan vara det.

    • janlenander skriver:

      Min erfarenhet är istället att elever lär sig av omvärlden att de ska tycka att skola är tråkigt. De lär sig att de ska verka coola och dölja att andra förstår saker snabbare än de genom att låtsas som de inte bryr sig.

      Sen njuter de av kunskaperna skolan kan ge i så stor utsträckning att de glömmer sin coola attityd hur ofta som helst.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s